Leivoin pullia ... Edellisestä kerrasta olikin aikaa


Siitähän on vallan ikuisuus, kun olen viimeksi leiponut pullaa. Oikeasti minulla on joskus ollut pullantuoksuinen koti, jossa leivottiin todella paljon. Sitten tuli kausi, kun aloin ostamaan raakapakasteita. Nykyään pulla vaan ei ole maistunut ja sen vähäisen pullankulutuksen vuoksi vieraat ovat saaneet tottua valmispulliin. Vaan eipä se turha makean syöminen toki terveellistäkään ole.
Nyt olin kahden vaiheilla, leivonko ... vaiko en? Naapuri lopulta sai minut innostumaan, kun käväisi tuomassa minulle lämpimäisiä.


Käyttämäni pullaohje löytyy talouskoulun aikaisesta kirjasta RUOANVALMISTUS (WSOY, Aho-Leskinen-Männistö-Ruskeala). Se on muuten paras keittokirja, mitä minä tiedän. Sen kirjan mukaan on tehty paljon ruokia ja leivonnaisia. Sieltä löytyy hyvät perusohjeet. Kun oma tytär meni talouskouluun, niin yllätyksekseni sain huomata, että hänellä oli käytössä samasta kirjasta uudempi painos. Minun kirjani on sen näköinen, että sitä tosiaan on ahkerasti käytetty :D

Juhlavehnänen

1/2 litraa maitoa
2 pss kuivahiivaa (tai pala hiivaa)
2 kananmunaa
2 dl sokeria
1 tl suolaa
250 voita
n. 1kg vehnäjauhoja
(kaardemummaa)

Täytteeksi: aitoa vaniljaa, kanelia, mantelijauhetta ja 250 g pehmeää voita.

Paistetaan kauniin ruskeiksi 225 asteessa n. 8 - 10 min.

Yleensähän pullan täytteeseen tungetaan hirveät määrät sokeria/vaniljasokeria, mutta tällä kertaaa ajattelin korvata sokerin vaniljalla, koska ennen tarjoilua pulliin on tarkoitus tehdä mansikanmakuista tomusokerikuorrutetta. Maku oli kyllä minun mieleeni, ei liian makea.


Nyt koti tuoksuu pullalle - toivottaa mummun pienen kullanmurun joulukylään :)

Kommentit

Suositut tekstit